Na al je harde werken is jouw onderzoek eindelijk klaar. Nu kun jij de kennis die je hebt opgedaan eindelijk verspreiden! Een mooie beloning van je harde werken is natuurlijk om je onderzoeksresultaten te mogen presenteren op een congres. Maar hoe zorg je er nu voor dat je jouw resultaten goed presenteert? We geven je een aantal tips om je op weg te helpen!
TIP 1: Beperk het aantal dia’s
Een vuistregel is dat je presentatie nooit meer dia’s mag hebben, dan het aantal minuten dat je mag presenteren. Heb je een presentatie van tien minuten, dan heeft je presentatie dus maximaal tien dia’s. Gemiddeld genomen ben je namelijk ongeveer een minuut per dia aan het vertellen. Ben je (veel) korter bezig met een dia, vraag jezelf dan af of deze dia wel nodig is. Als hij maar vijftien seconden in beeld is, dan hebben de mensen in het publiek toch niet voldoende tijd om te lezen wat erop staat én te horen wat jij erbij vertelt. Soms moet je op een dia aan het begin van je presentatie je belangen/sponsoring weergeven, om aan te geven of er sprake is van een ‘conflict of interest’. Dit geeft de organisatie dan wel aan op hun website, of je krijgt hier een e-mail over.
TIP 2: Maak het leesbaar en aantrekkelijk
Dia’s die er visueel mooi uitzien kunnen helpen om de aandacht van je publiek beter vast te houden. Zorg er wel voor dat je tekst goed leesbaar blijft. Daarnaast is het aan te raden om niet teveel tekst op je dia te gebruiken. Anders loop je het risico dat mensen de teksten gaan lezen in plaats van naar jouw verhaal te luisteren. Zet dus liever geen volledige zinnen op je dia’s, maar gebruik een korte telegramstijl.
TIP 3: Kies je boodschap zorgvuldig
Congresbezoekers horen vaak vele presentaties. Het is niet realistisch om te verwachten dat ze van iedere lezing alles onthouden. Bedenk daarom goed van tevoren wat jij wilt dat een luisteraar onthoudt van jouw presentatie, en houdt het bij één of maximaal twee concrete boodschappen. Zorg ervoor dat dit goed uit de verf komt, het liefst door deze boodschap(pen) twee of meer keren te herhalen. Voor specifieke details over je onderzoek kun je wel naar je artikel verwijzen, of bezoekers vragen er wel naar tijdens de discussie. Het is daarom ook handig om op de eerste/laatste dia je contactinformatie te zetten, bij voorkeur je e-mailadres, zodat geïnteresseerde bezoekers later contact met je kunnen zoeken.
TIP 4: Time je presentatie goed
In de regel ben je samen met andere presentatoren ingedeeld tijdens een sessie en heeft iedereen evenveel tijd voor zijn/haar presentatie. Het is daarom belangrijk om goed op je timing te letten, zodat iedereen de gelegenheid krijgt om goed te presenteren. Er gaat echter altijd wat tijd verloren bij het opstarten en het wisselen, dus het is verstandig om je presentatie wat korter te maken. Heb je 10 minuten om te presenteren, zorg dan dat je presentatie maximaal acht minuten duurt. Mocht het hier en daar wat uitlopen, dan weet jij in ieder geval zeker dat je alsnog voldoende tijd hebt om je hele presentatie te geven zoals jij hem hebt voorbereid. Zo voorkom je dat je uit tijdnood ineens dingen moet overslaan, waardoor de opbouw van je verhaal verdwijnt en je boodschap verloren gaat.
TIP 5: Oefen van tevoren
Het kan best spannend zijn om (voor het eerst) je onderzoek te presenteren, zeker als het ook nog in het Engels moet, dus dan is het verstandig om het van tevoren een paar keer te oefenen. Het leukste is om dit samen te doen met collega’s, zodat je elkaar wat tips kunt geven. Een beetje gezonde spanning is ook helemaal niet erg, maar probeer er ook een beetje plezier in te hebben. Onthoud dat niemand zoveel over jouw onderzoek weet als jijzelf. Bovendien: jij hebt zo hard aan je onderzoek gewerkt, mensen mogen nu weleens horen wat je erover te vertellen hebt ook!
Reactie plaatsen
Reacties