Omgaan met feedback van je begleiders - de inhoudelijke kant

Gepubliceerd op 19 januari 2024 om 12:00

We kregen het verzoek binnen van een promovendus, om eens een blog te schrijven over hoe je als promovendus omgaat met de feedback van je begeleiders op je artikel. Dit is iets wat je tijdens je promotietraject veel tegen zult komen. In deze blog bespreken we de inhoudelijke kant van het omgaan met feedback van je begeleiders.

Plan van aanpak

Het prettigste is om de feedback van al je begeleiders in één document te verzamelen. Je kunt hen vragen om in hetzelfde document verder te werken en om de beurt hun feedback toe te voegen. Dan kan iedereen zien welke feedback gegeven is en heb jij één overzicht van alle feedbackpunten. Als deze werkwijze niet wordt gehanteerd, heb jij allemaal losse documenten waaruit je het moet kopiëren, bovendien zien de begeleiders dan elkaars feedback ook niet.

Inschatten aard feedback

Het is handig om eerst alle suggesties eens te lezen, om gevoel te krijgen over wat er allemaal  aangepast zou kunnen worden. Gaat het om het verduidelijken van het doel? Is het een statistische suggestie? Moet je aanvullende literatuur zoeken? Een tip is om te beginnen met alle kleine dingen die je gemakkelijk kunt aanpassen, zoals het toevoegen van een definitie om wat context te verduidelijken. Wellicht zijn hiermee direct een paar van de lastigere punten al overbodig geworden! Door eerst de kleine dingen te verwerken kom je in een lekkere flow, voordat je met de lastigere punten aan de slag gaat.

Vragen, twijfels en onduidelijkheden

Soms krijg je feedback waar je over twijfelt, omdat je niet helemaal zeker bent wat je begeleider precies met een bepaalde opmerking of tekstwijziging bedoelt. Soms staat de feedback er net in te weinig woorden of te onduidelijk geformuleerd, dus vraag gerust om opheldering. Je zit in een leertraject en vragen stellen hoort er gewoon bij!

Tegensprekende feedback tussen begeleiders

Het kan voorkomen dat begeleiders elkaar tegensprekende feedback geven. Dit kan lastig zijn! Want wiens advies volg je dan? Wellicht voelt het alsof je de ene supervisor verkiest boven, of meer waardeert, dan de ander. Geen zorgen, want dit is natuurlijk niet zo en zo zullen je begeleiders dat ook beslist niet opvatten. Het gaat altijd om de inhoud: welke suggestie maakt je paper nog beter en relevanter? Bekijk goed hoe de verschillende suggesties in de verbeterde versie van je paper passen. Soms lost het zich dan al vanzelf op, omdat een bepaald feedbackpunt na het doorvoeren van andere aanpassingen ineens niet meer relevant is. Mochten de elkaar tegensprekende feedbackpunten allebei nog steeds relevant zijn, dan zal jij zelf een inhoudelijke afweging moeten maken. Zet de argumenten voor de verschillende feedbackpunten voor jezelf op een rij, om zo te bepalen hoe je de feedback het beste kunt verwerken. Het is prettig als je jouw overwegingen in een opmerking bij de feedback toevoegt, zodat je begeleiders ook begrijpen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt en sommige dingen niet hebt verwerkt. Als je er zelf niet uitkomt, dan kun je het natuurlijk agenderen voor je eerstvolgende overleg om samen met je begeleidingsteam te besluiten wat het meest passend is. Onthoud het gezegde: er leiden vele wegen naar Rome! Dat is bij onderzoek doen vaak ook zo.

Tegensprekende feedback tussen versies

Het kan ook voorkomen dat je feedback van een begeleider netjes verwerkt, maar bij de volgende versie feedback krijgt waardoor het weer net zo wordt als in een eerdere versie. Of dat het nog weer anders moet. Tja, dat hoort er gewoon bij! Onderzoek, en het schrijven van een wetenschappelijk artikel, is een groepsproces. Soms is er sprake van voortschrijdend inzicht, of is bepaalde feedback niet langer relevant door verbeteringen in je paper, of passen je eerdere stukken toch beter bij je nieuwe versie dan wat je hebt aangepast. Dit kan dan tegenstrijdig lijken, maar is vaak juist passend bij de fase waarin je artikel zich dan bevindt. Vaak zijn zaken ook niet per sé goed of fout, maar zijn er gewoon verschillende manieren om iets te doen of op te schrijven. Zolang je maar kunt beargumenteren waarom je iets op een bepaalde manier doet, is het meestal goed.

 

Rating: 4.5 sterren
2 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.